Main menu
Nincsenek események

Belső nélküli felnire gumiabroncs felrakás nomád körülmények között

Így is lehet... sőt... ;)

Erdőben való közlekedésről

Palló Gabi barátom ajánlásával közzé tennék egy nagyon szépen összeszedett cikket erről a témáról: http://mecsekpmr.atw.hu/pdf/terepjaroval_a_termeszetben.pdf

 

Egy tank benzinnel

Ismét elővettem egy arra érdemesnek tűnő cikket az archivumból - 2008 derekáról. Előbb olvashatjátok a kiírást, a tervet és a végén megtalálod az eredményeket foldogozó adatokat is...

Fogyasszátok egészséggel:

 


Kiírás

 

 

Részletek:
Akkor véglegesíteném a túra kiírást...
Magyarország majdnem a két legtávolabbi települése közé szervezzük ezt a gurulást. Útközben szeretnénk felmérni a résztvevő motorok minimális fogyasztását, azzal a megkötéssel, hogy a sebesség nem mehet az élvezet kárára, de azért a lehető legkevesebb legyen.

Piaggio Liberty 50 4T elektronikus, fojtás eltávolítása

Többen kérdezték már, hogy a "Taki motoron" című cikkben megemlített Piaggio Liberty 50 4T-nél az elekromos vezérlő cseréjénél hogyan is oldottam meg, hogy az új vezérlő egységgel ne csak a gyárilag beállított 52km/óránál (GPS-szel mérve) többet lehessen menni.

Hangsúlyoznám, hogy ez az elektormos "fojátás" nagy valószínűséggel nem csak a sebesség korlátozására, hanem a motor élettartamának nővelése céljából volt beépítve, így eltávolítása valószínűleg a motor élettartamát is rövidíteni fogja - hiszen valójában egy fordulatszám korlátot vágunk ezáltal át, tehát a motorunk most már jóval többet fog percenként forogni, mint előtte - ebből adódóan nagyobb lesz a végsebessége is. Nálam ez - GPS-szel mérve - simán elérte 70km/h-t, sőt ha nem is jelentősen, de meg is haladta azt...

Na, de sok dumának híg a leve, nézzük  a lényeget!

1) A motor lábtartó részénél lévő szerelő ablakocska eltávolítása után hozzáférsz a gyári elektormos vezérlőhöz.

2) azt ki kell szedni (egy kábel köteg lecsatolása után, és egy csavar felengedés után...)

3) fogsz egy egyszerű fémvágó fűrészt, vagy fűrész lapot... ha nincs, akkor valami recés élű kés is jó lehet...

4) a képen jelezett helyen (a sarkától kb. 4 cm-re!) ejtessz a vezérlő műanyag oldalán egy kb. 2-3mm mély bevágást. Vágás közben légy óvatos, mert nagyon könnyen vágható az anyag, nehogy megszaladjon a kezed.
A lényeg az, hogy először átvágod a műanyagot, majd alatta egy elég vastag rézkábelt - a rézkábel elvágásán van a hangsúly. Ha óvatosan csinálod, akkor a rezet észre fogod venni, mert más az ellenállás és a forgácsa is... ugye...

5) takarítsd meg a vágást és ellenőrizd, hogy tényleg átvágtad-e...

6) a kitakarított vágást tösd fel FBS-sel vagy valami más, vízálló ragsztóval, mert a vezérlőt elég sok trutyi érheti.

7) visszaszereled, kirpóbálod és vigyorogsz...

A fójtás eltávolítása bármikor megszüntethető egy megfelelő vezető beiktatásával az így létrehozott résbe... persze a ragasztást, szigetelést ilyenkor is pótolni kell.

Ilyen eszközöket használunk

Többször volt már arról szó, hogy a motorozásokhoz milyen egyéb kiegészítő eszközöket használunk...

Megpróbálom három csoportba foglalva összefoglalni a tapasztalataimat azokról a készülékekről, amelyekhez az elmúlt pár évben volt szerencsém. 

Persze ne várjátok el, hogy most izibe elkészítem a teljes cikket... Áh, dehogy - az nem én lennék.  De az előttünk álló unalmas, téli hónapokat felhasználva, remélem, hogy a végére fogok érni.

Egyenlőre az első csoprt van csak kész!!!

A három csoport:

1) digitális fényképező gépek (Canon EOS350, Olympus 720 sw, Casio exilim ex-g1, Olympus mju tough 6020) 
2) videó kamerák (panasonic sdr s10, samsung hmx h106)
3) GPS-ek (mitac mio 169, magellan exploris 500, garmin oregon 200)
4) Sátor, doboz, hálózsák, esőruha, kesztyű stb...

Túrista térképek legális használata MapSource nélkül

Igen gyakran okoz problémát, hogy a www.turistautak.hu illetve a www.openmaps.eu oldalról letöltött térképek olvasásához általában a garmin készülékekhez használt mapsource (szigorúan fizetős) térképkezelő progi kell. De mi van akkor, ha nincs és a becsületességünk nem is engedi, hogy tört verziót keressünk a neten? (Tehát akinek van MapSource az ne olvassa tovább - hanem használja!)

Itt egy olyan megoldás, amivel legálisak maradhatunk és mégis hozzáférünk ezen fantasztikus térképekhez:

Először is szedjük le az intenetről a magellán gps-ekhez ingyen hozzáférhető mapsend litle nevű kis programot (http://www.magellangps.com/products/map.asp?prodid=1717) ez alapvetően már kezeli a trackjeinket és a tevezett útjainkat is engedi gpx-be is lementeni, de sajnos az ingyenességhez csak egy országhatárokkal bíró térképet kaptunk... Így egy kicsit nehézkes a használata... Még szerencse, hogy az openmaps és a turista utas térképek között is találhatunk magellánhoz szánt alaptérképeket, amik letöltése után máris mindent tudunk...

Pl. románia túrista térképeit innen szede le: http://openmaps.eu/magellan_en (a magyart meg innen) A letöltött állomány bírtokában elindítod a már feltelepített MapSend programot, bemész a GPS Contents menüjébe, ott kiválasztod az Map Manager almenüt, majd a felugró ablak felső sa0krában található + jellel hozzáadod az előbb letöltött térképet.

És már kész is vagy...

Persze mint minden igyenességnek ennek is van átka. Például nagy áttekintő nézetben az ingyenesen letöltött térképek eltünnek... Ők csak a részletesebb nagyításnál jelennek meg (minimum city-re kell állítani a nagyítást). Ellenben innentől kezde tied a pálya és csak a kreativitásod akadályozhat meg egy tökéletes túra megtervezésében.

Túratervezés:

Alapvetően nem engedi a Mapsend sem, hogy önálló túrát tervezzünk, de egy meglévő túra modosításra már lehetőséget biztosít. Így én azt szoktam csinálni, hogy megnyitok egy általam kreált (3 pontból álló) track log-ot (ezt innen töltheted le Jobb egérrel klikk az ureslog.log-ra, majd cél mentése másként....). Ha megnyitottuk, akkor a jobb oldali szerkesztő részen látjuk, a három pont koordinátáit és egyéb jellemzőit. Ezek felett van egy kis eszköztár, amelyen megtaláljuk a kis cerúzát ábrázoló, Edit tools-t. Ezt aktiválva a térképen a 3 pontból álló "nyomvonal" bármely pontja megfogható és a kívánt területre vihető. Ha pl. Aradról szeretnék túrát szervzeni a Biharra - akkor az egyik pontot Aradra viszem, amásikat Biharra... a középsőt kb. félútra... Majd megfelelően felnagyítva a térképet Aradról indulva a sárga nyomvonalat bárhol meg lehet fogni és a kívánt útra ráhúzni.... Ez leírva bonyolútnak tűnik, de hidd el, hogy a gyakorlatban tök egyszerű....

Amikor már körülbelül sikerült a kívánt nyomvonalat létrehoznunk, akkor a GPS Contents menüből kiválasztjuk a Save to GPX... menüt és lementjük az alkotásunkat. Az igy kapott állományt már az összes forgalomban lévő gps tudja kezelni (még az I'go-s mio is ld. a GYIK-ek közötti leírást).

Sok sikert!

Alkategóriák