Main menu
Nincsenek események

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

A hosszabb endurós túrákhoz leginkább kitartás és jó kedv kell... de mindennél fontosabb a jó kondi.

Sokan szokták kérdezni, hogy milyen szerszámokat vigyenek magukkal. A legnagyobb bajom ezzel az, hogy ha valaki ezt megkérdezi, akkor az szinte biztos, hogy még soha nem szerelte a motorját. Ugye az ő esetében mondhatnám, hogy neki tök mindegy, hogy milyen szerszámkészletet visz magával - hiszen egy "hírtelenszereléssel" elképzelhető, hogy többet árt, mint használ a gépezetnek... Aki pedig otthon szokta bütykölgetni a gépét, az úgyis tisztába van azzal, hogy mihez mit kell magával vinnie...

Tehát alapvetően fontosnak és szükségesnek tartom leszögezni, hogy a szerszámkészletnél sokkal fontosabb, hogy tudjál is valamit kezdeni a szerszámmal. Így, én azt tudnám javasolni, hogy ha valami baja lesz a mocidnak, akkor azt próbáld meg te magad orvosolni (persze most nem feltétlen egy nagy motor generálról beszülünk...). De például egy egyszerű defekt elhárítása ne okozzon gondot. Ha megszereled otthon, akkor tedd azt úgy, hogy minél kevesebb, minél könnyebb/kisebb eszközöket használsz fel hozzá és ezeket már be is teszed az uticsomagba.
Több motoros oldalon megtalálod azon szerszámok listáját, amiket illik magadnál hordani - hadd ne gondoljam most végig teljes alapossággal. Hidd el, csak az a szerszám ér valamit, ami nálad van. És ha kell, akkor azt is tudod, hogy mit kezdjél vele...
Vannak motorosok, akik félkamion szerszámmal túráznak. Ez végül is nem baj, mert olyankor nekem nem kell vinnem semmit. :))
 

Mindenesetre amiket én mindig magammal szoktam vinni:

  1. kerékkulcs (csak olyan kulcs, amivel már szedtem ki a kereket). Van olyan kerék, ahol a tengelyanyán kívül még két kitámasztó kisebb csavart is ki kell engedni, nem beszélve a trükkös láncfeszítőkről - legyen ehhez is szerszám! A kerékkulcs nálam konkrétan egy 24-es félbevágott villáskulcs. Hosszabb túrákon a kerékkulcsot a hátsó lengnővillára szoktam felfogatni - így nem kell a csomagolással külön bajlódni. Fontosnak tartom azt is, hogy néha legyen kivéve a kerék tengelye, mert ha évekig nem nyúlsz hozzá, akkor az annyira "beáll", hogy a pusztába már csak nagy szenvedésekkel tudod kivenni. Tehát otthon mindenféleképpen megéri legalább egyszer kivenni, hogy ráérezz, hogy hogyan kell és ha már kivetted, akkor zsírozd is be... (Ha nem tudod kivenni a kereket, akkor se ess kétségbe, mert a legtöbb endurón pl. az első kerék külső gumiját könnyedén le lehet szedni úgyis, hogy a kerék a helyén marad. A lukat beragaszt, visszarak és kész... Persze gumicserénél már nagyobb a baj, de hallottam már olyanról is, hogy ilyenkor a teleszkóp szárakat szedték ki, mert ahhoz volt kulcs... - végül is... )
  2. Gumiszerelő készlet. Ez álljon egy traktorbelső ragasztására is alkalmas nagy foltkészletből, egy csiszolópapírból, egy ragasztóból (a ragasztót néha ellenőrizd, mert egy idő után elillan belőle a ragasztó és csak az üres tubus "feszít" a készletben...), egy szelepkivevőből; két kézreálló, de nem túl nagy gumilevevő vasból - ezek max. 20 cm hosszúak; egy márkásabb rövid kézi pumpából - amivel otthon legalább egyszer már sikeresen felfújtad a gumidat (mivel nyomásmérőt úgysem viszel ezért az sem árt, ha tudod, hogy mondjuk 1 bárhoz kb. 200 lenyomás kell). Természetesen előfordulhat olyan defekt (pl. laposabb kerékkel közlekedés esetén durván kicsípődhet a gumi, vagy kiszakadhat a szelep, amikor képtelenség beragasztani - ilyenkor jól jön egy pótbelső is. A klasszikus kerékméretű endurók esetén 18-as hátsó és 21-es első kerék esetén sokan csak egy darab közbülső méretű (19 v. 20-as) gumit visznek magukkal, amit mind a két kerékbe bele lehet erőltetni és pár kilométerre "megteszi"... Én soha nem viszek magammal pótbelsőt - ennyi plusz súlyt nem engedehetek meg magamnak.)
  3. Különböző kulcsok. Pl.: az első teleszkópok eltekeredése esetén a fellazításukra szolgáló jó minőségű kulcs - mivel ez egy fontos csavar ezért olyan kulcs legyen, ami nem nyalja szét a csavar fejét. A kormány és az oldalidomok leszedéséhez szükséges speciális kulcsok. Én a biztonság kedvéért egy 7-15ig terjedő készletet azért be szoktam tudni szorítani. 
  4. Csavarhúzó. Egy szerelhető (átfordítható sima és csillag) egyszerű, motoros . Pl. jártam már úgy, hogy a 24-es kerék kulcsommal próbáltunk egy 22-es anyát leszedni és ezt úgy oldottuk meg, hogy a csavarhúzót tettük a nagyobb kulcs és az anya közé - tökéletesen működött.
  5. Kombinátfogó - egy állítható, de nagyon egyszerű motoros, pl. a patentszem le- és felrakásához. 
  6. Patentszem - a láncommal kompatibilis. Amikor azt mondják, hogy elszakadt a lánca, akkor az az esetek túlnyomó részébe csak annyit jelent, hogy leszállt a patentszem, ami ha van nálunk, akkor könnyedén pótolható. Persze épp emiatt hosszabb túrák előtt már illik otthon lecserélni a kopott szemet.
  7. Elektromos kütyük. Nem árt egy kb. 50 cm elektromos kábel és egy erősebb és egy gyengébb biztosíték. (Ez sem árt, ha a tulaj tudja, hogy hol található a motorjába a fő biztosíték. Sőt olyanokat sem ár tudni, hogy a motorján milyen módszerek vannak a gyújtás blokkolására... pl. a gyors-leállító, mert esésnél néha magától benyomódik... vagy a sztender kapcsoló sérülése esetén sem indul, esetleg a kuplung érzékelő... stb...)
  8. Csavarok. Egy-két kisebb-nagyobb csavar, anyával, alátéttel... hátha szétesik valami.
  9. Pillanatrögzítők - kisebb nagyobb méretben.
  10. Spanifer vagy gurtni, kötél - egy kb. 3-4m-es , ami rögzítésre és vontatásra is alkalmas. Legegyszerűbb, ha valahova feltekered. (pl. első telószár)
  11. Szigetelőszalag.

És ha hiszed, hanem ez az egész benne van egy 22cm hosszú, 8 cm széles, 5 cm magas fotós táskába... ici-pici helyen.

Ha hosszabb (többnapos) túrára megyek, akkor ott már kicsit nagyobb helyre pakol az ember, így ezeket kiegészítem még a motor különböző részeire gyors-kötözővel felfogadott praktikus dolgokkal (ezek néha fent is maradnak és akkor állandó tartozékok lesznek). Mint például:

  1. a bukócsőre fel fogatok egy kuplung konzolt (ennek csak akkor van értelme, ha bovdenes, mert az olajossal úgy sem tudsz mit kezdeni...)
  2. a kormányra felfogatok egy kuplung- és egy első fékkart.
  3. a hátsó lengővillára egy csőszerelő fogót (az bármire jó)
  4. ha találok még szabad helyet, akkor egy pótbelsőnek is keresek helyet. De hangsúlyoznám, hogy egy belső beragasztása semmivel sem tart tovább mint annak a kicserélése... arról nem beszélve, hogy néha egyszerűbb ragasztani, mint cserélni. Ellenben vannak olyan szituációk, amikor csak a pótbelős tud segíteni pl. kiszakadt szelep.
  5. Valami ici-pici 1-2dl-es flakonba viszek fékolajat, motorolaj (ha úgy esik az ember, hogy elvetemedik a csatlakozó és ott elengedi az olajat, akkor ezzel pótolható).
  6. Figyelek arra, hogy az ivóvíz az tényleg víz legyen, hogy ha nagyon kell, akkor végszükség esetén legyen a hűtőbe (tehát ne csak colát vigyél! ;))
  7. Izzókészletet nem szoktam vinni, de egy biciklis hátsó villogót igen és egy nagyon ütős fejlámpát is. Ezek jól jöhetnek esti szereléskor és ha kimegy az izzó, akkor még el is lehet velük közlekedni.
  8. Ha van bovdenes valamid (kuplung, elsőfék, hátsófék, gáz, dekomrpesszor), akkor nem árt, ha megfelelő bovdenjavítókittet is beszerzel.

Hát kb. ennyi.
Nálam elsődleges szempont, hogy minél kisebb helyen elférjek és lehetőleg minél kevesebb plusz terhet cipeljek. És mondjuk az is tény, hogy eddig mindig sikerült a problémákat a fellelt erőforrásokkal orvosolni.  
És itt a legvégén hadd álljon még egyszer: a szerszám csak akkor ér valamit, hogy van hozzá ember is. Persze ez nem azt jelenti, hogy ha te nem értesz hozzá, akkor ne vigyél magaddal semmit, mert az is előfordulhat, hogy olyan emberrel találkozol, aki tudna segíteni, ha lenne mivel...  Szóval a saját motorodhoz igazított fenti lista a minimális tartozék.